• #3. Satsa på de...
Vänsterpartiet i media

#3. Satsa på de psykiskt sjuka

#3 Psykiskt sjuka

Två dagar kvar till valet och vi räknar ner.

Den psykiska ohälsan ökar i Sverige idag. Det sätter ett högt tryck på vårdcentralerna när många kommer dit och mår dåligt. Det är en effekt av att arbetsmarknaden har blivit hårdare under alliansens åtta år med hög arbetslöshet, försämrad sjukförsäkring, fler tillfälliga anställningar och hårda krav på att ta arbeten med dåliga villkor.

För att möta den ökade psykiska ohälsan vill vi satsa på att primärvården ska kunna anställa fler beteendevetare och psykologer. Primärvården behöver bli bättre på att uppmärksamma både kroppen och själen och sambanden däremellan.

Vi behöver också satsa på psykiatrin på sjukhusen. Ett mer humant arbetssätt måste utvecklas med mer hembesök. Vi måste säkra tillgången till kompetens i hela regionen, och vi måste se till att patienter inte hamnar i ett gränsland mellan vårdcentraler och psykiatri. Vi vill också få ökad genuskompetens, hbtq-kompetens och medvetenhet om funktionsnedsattas särskilda villkor.

#6. Unga har fri tandvård till 25 års ålder

#5. 25000 i ingångslön för sjuksköterskor