• Birgit Lövkvist...

Birgit Lövkvist, Stenungsund

Idag presenterar vi Birgit Lövkvist, femma på vår lista från valkretsen Västra Götaland Västra.

Hej Birgit. Kan du berätta lite om vem du är?

Jag bor i Stenungsund och är pensionär sen några år. Är mamma till tre döttrar som gett mig åtta barnbarn. Bor i en lägenhet som jag delar med två killar från Afghanistan. Är ganska säker på att det har gjort mig till en mer ödmjuk människa men också till en som står upp för de som inte alltid kan göra sin röst hörd.

Kan du berätta om vad som fick dig att själv gå med i Vänsterpartiet en gång i tiden?

För att jag såg större och större orättvisor i samhället.

Finns det några politiska frågor du brinner extra mycket för? Berätta varför dessa är så viktiga för dig.

Det jag brinner mest för är rättvisefrågor och inkludering av människor. Vi har inte råd med ett samhälle som stänger ute vissa grupper. Vi behöver varandra.

Vilka frågor i regionpolitiken tycker du är mest intressanta? Berätta vad det är som får hjärtat att bulta?

Även rättvisefrågor och jämlikhetsfrågor. Jag vill jobba för att vi får en jämlik sjukvård. Den som bäst behöver vården ska få den. Kvinnor och män ska ha samma rätt till den bästa vården. Även vården för papperslösa måste vi få att fungera.

Vad tycker du gör Vänsterpartiet särskilt bra i regionvalet?

Vi har många bra frågor i regionvalet. Ett exempel är fler arbetsplatser ska få möjlighet att prova 6 timmars arbetsdag. Vi ser till personalens arbetsmiljö. Att vi driver frågan om tandvården. Det ska inte synas i munnen vad du tjänar eller var du kommer ifrån.

Vi avslutar med några snabba sidospår.

• Politisk förebild: En svår fråga: Martin Luther King var en klok man
  • Favoritläsning: Läser mycket deckare
  • Vad ser du helst på TV? Tittar inte så mycket på TV En bra fotbollsmatch blir det ibland
  • Favoritmusik: Gillar många olika sorters musik Vi har väldigt många bra svenska artister Undviker hårdrock.
  • Vad lyssnar du på av radio och poddar: Lyssnar mest på radio
  • Vad gör du på fritiden? På fritiden umgås jag med vänner, promenerar gärna och handarbetar en del.