Dags att höja skatterna

Debattartikel publicerad i Bohusläningen måndag 5 oktober 2015.

Dags att höja skatterna

Vänsterpartiet spelar idag en viktig roll i rikspolitiken.

I budgetförhandlingar med regeringen har vi lyckats expandera välfärden på några viktiga områden. Det är satsningar som i vissa delar inspirerats av politiken i Västra Götaland och annat ska nu förvaltas och bli till verklighet här. Avgiftsfri tandvård för unga genomfördes under förra mandatperioden i Västra Götalandsregionen av den då rödgröna ledningen. Den har nu fått stå modell för valet av satsningar i budgetförhandlingarna och genomförs över hela landet. Många unga har låga inkomster och väljer bort dyra tandläkarbesök, så att tandhälsan försämras just under åren efter tjugo.

I statsbudgeten finns en särskild satsning på kollektivtrafik på landsbygden. Vi som är förtroendevalda i Bohuslän skulle gärna se att regionen använder det tillskottet till ökad turtäthet för tågtrafiken här. Trafiken skulle behöva utvecklas så att fler som reser till, från eller inom Bohuslän väljer att ställa bilen och istället väljer tågresor för en bättre miljö. Med Vänsterpartiets politik i regionen skulle vi ha halverat prishöjningarna på biljetterna och vi skulle haft kvar ungdomsrabatten 2016. Den blågröna ledningen av regionen, där miljöpartiet ingår, prioriterar inte att öka resandet med kollektivtrafik och tar inte hänsyn till att unga ofta har låga inkomster.

Det finns även en post i statsbudgeten som öronmärks för satsningar för bättre psykisk ohälsa bland unga. Många unga, framförallt tjejer, mår psykiskt dåligt. Det ökade stödet är ett angeläget och viktigt tillskott till regionen, som gör att vi kan prioritera en patientgrupp som växer.

Vår partiledare Jonas Sjöstedt besöker idag Stenungsund. Han kommer att prata om våra framgångar i välfärdsfrågorna, men han kommer också att ta sig an nästa stora utmaning; att på allvar höja skatteintäkterna från dem i samhället som har råd att betala. Vi i Vänsterpartiet har en politik som hänger ihop mellan stat och region. Men nu krävs högre skatteintäkter, så att vi får ett ekologiskt och ekonomiskt hållbart samhälle där klyftorna minskar.

Pia Jacobsen (V)

distriktsordförande Bohuslän

Jan Alexandersson (V)

ersättare i regionstyrelsen