• Debattartikel: ...

Debattartikel: Ersätt diesel med biogas

Debattartikel i Markbladet 30 maj 2012

Bild: Foto på artikeln från Markbladet

”Ett statligt metanreduceringsstöd på 20 öre vore en vinstaffär för samhället”

Vid förbränning av bränslen bildas små för människan skadliga partiklar i gaturummet. Högtrafikerade gator uppvisar i aktuella mätningar förhöjda värden av just partiklar, till och med så höga värden att de av EU beslutade gränsvärdena överskrids.

Om diesel vore biogas så skulle inte de hälsofarliga partiklarna finnas och samtidigt skulle den växthusdrivande koldioxiden minska.

I dagsläget produceras inte så mycket biogas att det kan ersätta dieseln som fordonsbränsle. Men det finns en hög potential att lokalt producera biogas. Produktionen kan med fördel använda gödsel som substrat som finns tillgängligt runtom på den svenska landsbygden. Tar man tillvara gödsel för biogasproduktion elimineras också gödslets metangasutsläpp som i än högre grad än koldioxiden bidrar till klimatuppvärmningen. Vid produktion kan också restprodukter användas som miljövänligt näringsmedel i åkerbruket.

Västra Götalansregionen driver ett program som samlar alla aktörer inom biogasbranschen. Målet är att öka dagens produktion från 0,1 TWh till 2,4 TWh 2020 i Västra Götaland. För att stimulera en sådan utveckling nationellt föreslog en statlig utredning att staten skulle ge ett särskilt metanreducerat stöd med 20 öre per KWh. Ett stöd skulle ge jordbruket ekonomisk trygghet att våga satsa på produktionsanläggningar. Tyvärr har regeringen ratat ett sådant stöd.

Energigas Sverige har låtet göra en utredning om biogasens samhällsnytta. Analysen inkluderar nyttan av att reducera utsläppen av metan, lustgas, partiklar, kväve och fossil koldioxid. Om biogas ersätter fossil diesel i transportsektorn visar resultatet an den samlade samhällsnyttan uppgår till 120 öre KWh, nyttan överstiger produktionskostnaden med hela 30 öre. Slutsatsen är entydig, ett statligt metanreduceringsstöd på 20 öre blir en vinstaffär för samhället.

Samverkan nationellt och lokalt är viktig. Regeringen är alltför passiv, fler styrmedel upphör nästa år och inga nya förslag för ökad biogasproduktion finns.

Det är hög tid att göra slag i saken, stimulera och sätta fart på produktionen av lokalt producerad biogas för att ersätta fossila drivmedel importerad från andra sidan klotet.

Sören Kviberg
är Vänsterpartist och ordförande i regionens miljönämnd.

Helen Persgren
är Miljöpartist och vice ordförande i regionens miljönämnd.

Abbas Zarrinpour
är Socialdemokrat och gruppledare i regionens miljönämnd.