• Debattartikel: ...

Debattartikel: Invånarnas vårdbehov är viktigast

Debattartikel i Dalslänningen 4 maj 2012

Bild: Foto på artikeln från Dalslänningen

Replik på inlägg från Centerpartiet om sjukvården i Dalsland:

”Akut närsjukvård i hemmet tar patienterna på allvar”

Dalsland har den högsta andelen äldre i befolkningen i länet och andelen fortsätter att öka. Äldres uttryckliga önskemål är att kunna fortsätta vara hemma så länge som möjligt, också när man blir ännu äldre och behöver sjukvården oftare.

När människor blir äldre ställs sjukvården inför andra och större krav. Den måste kunna göra mera än tidigare och ha speciell kompetens för att möta äldre sjuka. Det alternativ som står till buds är ett nytt och utbyggt samarbete mellan ambulans, kommunens sjuksköterskor och primärvården. Därför vill S-MP-V bygga upp ett större samarbete mellan kommunerna, primärvården och sjukhusvården. Det samarbetet kallar vi akut närsjukvård och det utgår från att patienterna ska få hjälp hemma så fort som möjligt, i samarbete mellan olika vårdgivare. Ett sådant samarbete har redan etablerats i norra Bohuslän där det fungerar väl och är mycket uppskattat.

Den akuta närsjukvården låter människor stanna kvar hemma när man blir sjuk och orolig. Man får vård av ambulanspersonal, kommunens sjuksköterskor eller primärvården och kan få tid för behandling bokad direkt, istället för att vänta på en akutmottagning. Vi förutsätter att Centerpartiet inte har något emot det?

Utbyggnaden av akut närsjukvård som nu planeras i Fyrbodal innebär en förstärkning för patienterna i Dalsland. Det kommer att ske i patientens absoluta närhet och kommer att betyda större trygghet och en bättre sjukvård för invånarna. Istället för att tänka på invånarnas vård, vill Centerpartiet att ett vårdföretag ska göra ögonoperationer på Dalslands sjukhus. Men sjukvården ska vara anpassad till det behov invånarna har och vårdbehovet är naturligtvis mycket större än så.

Vårt förslag om en akut närsjukvård i hemmet tar patienterna på allvar. Att ett vårdföretag gör ögon operationer för människor från hela Västra Götaland tillför inget för dalslänningarna, förutom för dem som behöver just den sortens operationer. För oss är det invånarnas vårdbehov som är viktigast.

Ewa Arvidsson (s), ordförande HSN Dalsland
Annette Ternstedt (v), vice ordförande