• Ett Västra Göta...
val 2022

Ett Västra Götaland för alla – inte bara några få

Vi har presenterat vår budget för 2020 för Västra Götalandsregionen. Här kan du läsa det pressmeddelande som vi skickade ut.

Här kan du läsa vår debattartikel i Göteborgsposten söndag 12 maj.

Vänsterpartiet presenterar sitt budgetförslag

Vänsterpartiet i Västra Götalandsregionen presenterar idag sitt budgetförslag för Västra Götalandsregionen för 2020 och flerårsplan för 2021-2022.

Hälso- och sjukvården och möjligheterna att erbjuda en bättre vård står i fokus.

Varje del i förslaget har som målsättning att minska klyftorna i samhället. Vänsterpartiet föreslår en skattehöjning med 30 öre. Det ger 1,3 miljarder mer till sjukvård.

– Det är hela tiden patienternas bästa som är vårt fokus, men vårdens kris är till stor del en fråga om personalbrist. Vi prioriterar mer personal och bättre villkor för de som ska göra jobbet, säger Eva Olofsson (v), oppositionsråd. – Vi vill låta vården slippa osthyvelsnedskärningar och istället ge möjlighet till högre löner, kortare arbetstid och bättre arbetsmiljö.

– Den viktigaste klimatfrågan som regionen råder över att utveckla kollektivtrafiken, säger Jan Alexandersson (v) ersättare i regionstyrelsen. – Vi ska ha en fossilfri region 2030 och utvecklad kollektivtrafik med frysta biljettpriser är en viktig pusselbit i det.