• Eva Olofsson oc...
Företrädare

Eva Olofsson och Jan Alexandersson toppnamn inför valet i höst

PRESSMEDDELANDE VÄNSTERPARTIET VÄSTRA GÖTALAND

Vänsterpartiet Västra Götaland har utsett sina vallokomotiv inför kommande regional valrörelse. Det är två rutinerade Vänsterpartister som fått förtroendet att leda partiet mot framgång i det regionala valet den 14 september, Eva Olofsson och Jan Alexandersson. Sören Kviberg som varit regionråd för Vänsterpartiet sedan 2007 lämnar regionpolitiken efter valet i höst

Eva Olofsson, Göteborg har en bred politisk bakgrund som kommunalråd i Göteborg där hon hade ansvar för b.la. jämställdhets, äldreomsorgs- och funktionshinderfrågor. Eva har de senast 8 åren varit riksdagsledamot i socialutskottet där hon har varit partiets talesperson i hälso- och sjukvårds och socialpolitiska frågor.

Jag är naturligtvis mycket glad över att få detta förtroende, säger Eva Olofsson som ser fram emot en valrörelse där det ges tillfälle att b.la. debattera frågan om vinster i välfärden.

Jag tror också att mina erfarenheter från det kommunala och också riksdagsarbetet kan komma väl till plats när vi ska utveckla välfärden där samverkan är ett nyckelord för framtiden, avslutar Eva

Jan Alexandersson, Stenungsund har varit aktiv i regionen sedan regionbildning b.la. som Hälso- och Sjukvårdspolitiker i Norra Bohuslän, under den senaste mandatperioden har Jan varit ordförande i den regionala Folkhälsokommittén. Jan sitter sedan 2003 som ledamot i regionfullmäktige. Jan har också lång kommunalerfarenhet ifrån Munkedal och idag Stenungsund.

Jag är stolt att få vara med och leda partiet i valrörelsen, säger Jan Alexandersson som känner medvind för den politik för solidaritet och rättvisa som Vänsterpartiet vill driva. Jag kommer i valrörelsen att lyfta det arbete som jag lett i regionen kring att ta kampen mot ökade klassklyftor i samhället, avslutar Jan.

Elise Norberg Pilhem, ordförande för Vänsterpartiet Västra Götaland är mycket glad för att kunna presentera Eva och Jan som valledare för partiet regionalt.

Eva och Jan har erfarenheten att leda oss fram till ett framgångsrikt val som möjliggör att vi kan fortsätta göra skillnad i regionpolitiken, säger Elise Norberg Pilhem.