• Feministisk pol...
Jämställdhet

Feministisk politik – avgiftsfria undersökningar

8 mars 2016 screening EvaVänsterpartiet är ett feministiskt parti. Därför har vi en politik som är full av feministiska förslag. Det är vi stolta över så här på internationella kvinnodagen.

Från 2016 är det avgiftsfritt i Sverige att göra sin mammografiscreening. Vänsterpartiet Västra Götaland har i vår budget också med att ta bort avgifterna för de som göra gynekologisk cellprovsscreening.

För oss som feministiskt parti är det en självklarhet. Screeningundersökningar räddar liv. Vi ser att dödligheten i bröstcancer och livmoderhalscancer ser väldigt olika beroende på inkomst och utbildning. Fattiga och lågutbildade dör i större utsträckning än andra. Det är oacceptabelt om någon skräms bort från att göra undersökningen på grund av kostnaden. Att ta bort avgifterna bidrar till att skapa en mer jämlik hälsa.