• Feministisk pol...
Jämställdhet

Feministisk politik – jämställda löner

Så här på åttonde mars passar vi på att berätta lite om feministiska förslag från vår egen budget.

I dagens samhällsdebatt pratar alliansen och näringslivet om sänkta löner som den enda vägen framåt. Självklart är Vänsterpartiet emot dessa förslag.

I budgeten för Västra Götalandsregionen finns det med en satsning på jämställda löner. Det är bra eftersom det utifrån de lönevärderingar som gjorts finns grupper som tydligt har för låga löner jämfört med andra. Det gäller till exempel kvinnodominerade akademiska vårdyrken och mellanchefer i vården. Den politiska ledningen med Alliansen och Miljöpartiet har tydligt styrt denna satsning mot ökad lönespridning och karriärutveckling.

Vänsterpartiet fortsätter satsningen på jämställda löner i tre år istället för att bara ha en ettårssatsning.

Vi har också en viktig satsning på höjda ingångslöner. I ett läge när vi har problem att rekrytera sjuksköterskor till främst sjukhusen i Regionen, måste något göras. Därför har vi en satsning på att höja lägstlönerna till de 26000 kronor i månaden som Sjuksköterskeupproret slogs för förra året. Vi har pengar till detta i vår budget, och vi vet att detta skulle underlätta för att rekrytera sjuksköterskor.

Vi har också pengar för att sedan fortsätta höja lägstlönerna även i Kommunals område. Städpersonal, vaktmästare och undersköterskor skulle därmed också kunna få sina ingångslöner höjda. Det är extra viktigt i ett läge när det är i deras område alliansen vill sänka lönerna.

Dessa förslag finns i vår budget för 2016.

8 mars 2016 jämställda löner Marjan