Hur ska personalen orka en sommar till?

Debattartikel publicerad i bland annat Bohusläningen och Dalslänningen 27 september och tidigare i Stenungsunds-/Orustposten, Nya Lidköpingstidningen, Skaraborgs läns allehanda och Provinstidningen Dalsland.

Hur ska personalen orka en sommar till?

”Vi vill korta arbetstiden för dem som jobbar helt eller delvis på natten”

Vi ställer allt högre krav på vad hälso- och sjukvården ska prestera, utan att mottagningar och avdelningar får ekonomiska möjligheter att fullt ut klara bemanning och löner. Vårdens kvinnor, för det är kvinnodominerade yrken, springer allt fortare på jobbet, tills de inte orkar längre och väljer en annan arbetsgivare eller blir sjuka.

Vänsterpartiet har genom en interpellation i regionfullmäktige debatterat sommaren i vården med hälso- och sjukvårdslandstingsrådet Jonas Andersson (L). Annette Ternstedt (V) frågade vad den blågröna ledningen ska göra för att inte få en likadan sommarsituation nästa år. De svar hon fick är inte tillräckliga. En omställning för att ge fler patienter vård inom primärvården är vällovlig men otillräcklig, när resurserna till vården inte räcker till.

Vänsterpartiet har i budgeten för 2017 konkreta personalsatsningar inom vården. Vi vill korta arbetstiden för dem som jobbar helt eller delvis på natten, för att sänka sjukfrånvaron och för att kunna rekrytera och behålla personal. Vi vill höja ingångslönerna i de kvinnodominerade vårdyrken som kräver akademisk utbildning med ungefär 2 000 kronor.

Det är egentligen inte brist på sjuksköterskor, det är brist på arbetsgivare som erbjuder rimliga villkor. I debatten sa Jonas Andersson (L) att han hoppas på att andra arbetsgivare genom upphandlad vård ska ge de goda villkoren.

Vi i Vänsterpartiet tycker i stället att det är självklart att Västra Götalandsregionen ska ta ansvar för att vara en bra arbetsgivare för våra 52 000 anställda, de flesta med vårdjobb. Nästa sommar skulle vi kunna ha en bättre situation i vården, med bättre villkor för dem som ska göra jobbet.

Jessica Wetterling (V)

Mölndal