Inbjudan till utdelning av det första Birgitta Stenberg-priset

carolina-falkholt”Grafittan”, konstnären och musikern Carolina Falkholt blir den första mottagaren av det nyinstiftade Birgitta Stenberg-priset. Priset är instiftat av Vänsterpartiet Västra Götaland. Prisutdelningen sker lördag 1 oktober på Mimers Hus i Kungälv klockan 14.30 i samband med Carolina Falkholts utställning och invigningen av det nya Mimers Hus.

Priset är på 10 000 kronor samt en skulptur som representerar ett av Västra Götalands kännetecken, en trana. Prisutdelare är Rossana Dinamarca, ledamot i riksdagens kulturutskott (V). Med vid utdelningen är även Kerstin Bjärkstedt, som representerar Birgitta Stenberg Litteratur.

Motivering: ”Med starka uttryck utmanar Carolina Falkholt etablissemanget med normbrytande konst där feminismen sätts i fokus.”

Tid: lördag 1 oktober klockan 14.30

Plats: Mimers hus, Trollhättevägen 4, Kungälv

Fakta:

Carolina Falkholt, född 1977, är en av Sveriges mest kända grafittimålare. Hon har varit verksam i New York. Där blev hon, som enda svensk, medlem av The Fantastic Partners och Hardcore Chickz. Hon jobbade tillsammans med graffitimålare som Sento och Lady Pink och försörjde sig bland annat genom att göra målningar runt om i New York åt skivbolaget Rawku. Hon är i dag bosatt i Göteborg. Förutom spraymålning och teckning arbetar Carolina Falkholt med collage, skulptur, installation, performance, film och foto. Bland konstverken kan nämnas Grafitti Mariestad som cirkulerade kring en nu riven silo i Mariestads hamn. Hon har även haft spearatutställningar på Göteborgs konstmuseum, Steneby konsthall, Klippans konsthall, Kulturhuset i Stockholm. Just nu är hon aktuell med en utställning på Mimers hus i Kungälv, som har vernissage 1 oktober.

Birgitta Stenberg (1932-2014) är en av Sveriges mest framstående författare med en omfattande produktion av böcker för barn och vuxna. Bland de mest kända hör Apelsinmannen, Kärlek i Europa, Alla vilda samt trilogin Tusenbröderna, Detta med Doris och Arabesk. Hennes barnböcker om Billy, med illustrationer av Mati Lepp, har översatts till en lång rad språk. Hon har även skrivit dikter och filmmanus. Hon belönades med Aniarapriset, Piratenpriset och Stiftelsen Selma Lagerlöfs litteraturpris. Birgitta Stenberg var även journalist,konstnär med ett 30-tal uställningar på Galleri Victoria, tolk och fiskare samt kommunpolitiker för Vänsterpartiet på Tjörn med hemvist på Åstol.

Birgitta Stenberg-priset är Vänsterpartiet Västra Götalands kulturpris och delas ut i Birgitta Stenbergs anda. Priset ska särskilt premiera mottagare inom områden där det finns en underrepresentation vad gäller kön, klass, etnicitet eller som riktar sig mot barn och ungdomar. Mottagaren, som kan vara enskild eller grupp/organisation, ska vara bosatt och huvudsakligen verksam i Västra Götaland samt verka i en solidarisk anda. Nomineringar får lämnas av partimedlemmar, partiorganisationer i Västra Götaland.

You may also like...