• Kerstin Joelsso...

Kerstin Joelsson-Wallsby, 60 år, Uddevalla

Idag presenterar vi Kerstin Joelsson-Wallsby, etta på vår regionlista från norra valkretsen, Fyrbodal.

Hej! Vi börjar med det viktigaste. Vem är du?

Jag är nyss fyllda 60 år, är nygift och bor i Uddevalla. Jobbar som undersköterska på ett demensboende i Göteborg. Har tidigare jobbat med rehabilitering, demensutredning och hemvård i många år. Har 2 vuxna barn och 6 barnbarn (nr 7 kommer snart). Fackligt aktiv som ombud i 10 år på Uddevalla sjukhus och i Kommunals styrelse.

Kan du berätta om vad som fick dig att själv gå med i Vänsterpartiet en gång i tiden?

Började engagera mig 1998 lokalt i skolfrågor, pga bristande resurser i skolan.

Finns det några politiska frågor du brinner extra mycket för? Berätta varför dessa är så viktiga för dig.

Jämställdhet och Arbetstidsförkortning . Att kvinnor ska kunna leva ett självständigt liv, utan att vara beroende av en man exempelvis.

Vilka frågor i regionpolitiken tycker du är mest intressanta? Berätta vad det är som får hjärtat att bulta?

Ett rättvist arbetsliv med möjlighet till ett liv utanför jobbet också. Samt att få ner sjuktalen och jobba hälsofrämjande.

Vad tycker du gör Vänsterpartiet särskilt bra i regionvalet?

I regionpolitiken är det återigen 6 timmars arbetsdag/arbetstidsförkortning som ökar pulsen. Att vi satsar på välfärden istället för att skära ner i verksamheterna. Att vi tar personalfrågan på allvar, för att behålla personalen, förbättra arbetsmiljön och korta arbetstiden.

Vi avslutar med att ta några snabba sidospår:

• Min politiska förebild: Olof Palme.
  • Favoritläsning: Läser dagstidningen (hinner inte annat)
  • Favoritfilm och TV-serie: Mig äger ingen, med Mikael Persbrandt och Pride om gruvarbetarstrejken. Ser inga TV-serier, jobbar skift och ser annars lite på Tv.
  • Favoritmusik: Lyssnar på pop och rockmusik helst.
  • Vad lyssnar du på av radio eller poddar? Lyssnar på Radio Väst lokalradio och Mix Megapol i bilen.
  • Vad gör du på fritiden? Promenerar, kulturevenemang , politik, umgås med familj och vänner.

Kan du berätta något om dig som inte många vet? Det är inte många som vet att jag gärna sjunger och är väldigt barnkär.