• Orimliga sparkr...

Orimliga sparkrav på Alingsås lasarett

Alingsås lasarett

Debattartikel publicerad i Alingsås tidning 12 maj

Vi i Vänsterpartiet har besökt Alingsås lasarett och träffat ledning och personal. Vi mötte anställda som älskar sitt jobb och värnar sina patienter. De vill gärna stanna kvar, men är slitna och oroade.

Vi tycker att Alingsås lasarett nu fått ett alltför tufft besparingskrav av den blågröna ledningen, dvs de borgerliga partierna och Miljöpartiet, i Västra Götaland. Ledningen har gett olika signaler, till exempel om att stänga tre mottagningar, som nu lyckligtvis inte blir av.

Men Alingsås lasarett har en tuff uppgift att leta andra lösningar för att minska sina kostnader, och det ska göras snabbt. Samtidigt har Alingsås ett oroande högt sjukskrivningstal på 10 procent.

Vid sammanträdet i regionfullmäktige 10 maj ställde jag en enkel fråga till Jonas Andersson (L), ordföranden i hälso- och sjukvårdsstyrelsen. Den handlade om konsekvenserna av de stora ekonomiska besparingar för patienter och personal vid Alingsås lasarett när ekonomin går i första hand och vårdens innehåll kommer i andra hand.

Jonas Andersson, som representant för den blågröna ledningen, kunde inte gett något besked om hur Alingsås lasarett ska klara besparingarna. Vi i Vänsterpartiet anser att hälso- och sjukvården behöver mer resurser och att besparingsförslagen för Alingsås lasarett ger orimliga nedskärningar.

Eva Olofsson

regionråd för Vänsterpartiet