Kommentar till Majblommans och Specsavers undersökning

Socialdemokraterna-Miljöpartiet–Vänsterpartiet i Västra Götalandsregionen
tisdag den 21 februari 2012

Stöd till glasögon för barn också under grundskoletiden i Västra Götaland

Majblommans riksförbund har presenterat en enkätundersökning av glasögonföretaget Specsavers. Undersökningen visar att 9 av 10 svenskar är för att ge ekonomiskt stöd till barn i grundskolan som behöver glasögon eller linser.

Idag har de flesta av Sveriges landsting subventioner av glasögon upp till sju års ålder. Det gäller även Västra Götalandsregionen. Men för 2012 har politiska ledningen S-MP-V lagt in fem miljoner och ett uppdrag i budgeten för 2012 att utöka stödet för att på sikt kunna hjälpa barnen med ekonomiskt stöd för glasögon under grundskoletiden.

Majblomman har tidigare gjort undersökningar som visar att var tionde förälder med barn som behöver glasögon inte haft råd att hämta ut glasögon till barnen.

– Mer än 15% av alla barn växer upp i fattiga familjer. Om barnen behöver glasögon kan det bli en alltför stor utgift för familjen. Att kunna se bra är så grundläggande att det är svårt att tänka sig hur barnen klarar sig. Därför är jag glad att vi kan hjälpa fler barn att se bra, säger Helen Eliasson (S) i en kommentar till undersökningen.

– Jag är glad för att vi satsade fem miljoner kronor på den här frågan i vår budget för 2012, säger Göran Larsson (MP).

– Majblommans riksförbund har i flera år rapporterat att bidrag till glasögon är vanliga när föräldrar söker stöd från olika bidragsgivare. Alla barn har rätt till en bra syn och det är oroväckande att så många familjer har det så svårt idag, att de inte har råd med glasögon till barnen, säger Annette Ternstedt (V).

Kontakt:
Helen Eliasson, ordförande Hälso- och sjukvårdsutskottet, 0761-41 02 69
Annette Ternstedt (V), ledamot HSU, 0705-88 73 74
Göran Larsson (MP), ledamot HSU, 0730-20 42 60

Länk till årsrapporten från Majblommans riksförbund:

Här presenterar Majblomman undersökningen:

You may also like...