• Vänsterpartiet:...
Hälso- och sjukvård

Vänsterpartiet: Nej till vårdval för rehabilitering

Vänsterpartiet röstade vid dagens möte med regionfullmäktige nej till ett införande av ett vårdval för rehabilitering i Västra Götalandsregionen.

Annette Ternstedt (v) som har deltagit i utredningsprocessen som ledamot i hälso- och sjukvårdsutskottet, kommenterar: ”Vi ställer oss frågan:Blir det här bra för patienterna i Västra Götaland? Vårt svar är Nej.Systemet har ett fokus på hur mycket som görs, inte att det görs med hög kvalitet för patienterna”.

Vänsterpartiets kritik delas av till exempel Fysioterapeuterna, Reumatikerförbundet och Personskadeförbundet RTP som avfärdar hela systemet i en skrivelse till fullmäktiges ledamöter och i en debattartikel i Göteborgsposten.

De pekar på samma sak som vi, att systemet premierar korta, snabba besök av ganska friska patienter på bekostnad av patienter med större behov av vård”, kommenterar Claes-Göran Borg (v), ordförande i Västra Skaraborgs hälso- och sjukvårdsnämnd, och fortsätter ”Vi vill förbättra rehabvården för de mest sjuka i hela Västra Götaland, inte för de mest friska i Göteborg”.

Vänsterpartiet hänvisar också till kostnaderna. Regionens tjänstemän har beräknat omställningskostnaderna för den offentliga primärvården till 60 miljoner kronor i form av övertalig personal och tomma lokaler som kommer att kosta under lång tid framåt.

Vi vill arbeta för att skapa högre kvalitet i den rehabilitering som finns idag. Men att införa ett vårdval för rehabilitering skapar bara nya problem istället för att lösa de problem vi har idag”, säger Jan Alexandersson (v), vice ordförande i Norra Bohusläns hälso- och sjukvårdsnämnd. ”Dessutom är det stora ekonomiska risktagandet i en omställningsprocess en risk vi inte vill ta – vi måste vara mer varsamma med våra gemensamma medel så att vi får ut det vi vill, en förbättrad rehabilitering för invånarna i Västra Götaland.”, avslutar Jan.

Vill du veta mer. Kontakta:

Annette Ternstedt, 0705-88 73 74

Jan Alexandersson, 0706-61 41 74