Vänsterpartiet säger nej till försämringar i rehabverksamheten

Pressmeddelande skickat 17 juni 2015

Vid Hälso- och sjukvårdsstyrelsens möte 17 juni beslutade den blågröna politiska ledningen att genomföra sänkta ersättningar till vårdgivarna i vårdvalet för rehabilitering.

– ”Vi har sett hur arbetsmiljön försämrats på vårdcentralerna sedan systemet startade”, säger Eva Olofsson, och fortsätter: ”Personalen säger till oss att systemet handlar om pengar och inte om kvalitet. Att i det läget sänka ersättningen kommer att försämra arbetsmiljön och patientsäkerheten ytterligare”.

Vänsterpartiet röstade i december 2013 emot införandet av vårdvalet för rehabilitering. De vill istället ta fram en plan för att få en jämlik rehabilitering i hela Västra Götaland.

– ”Vårdvalet har lett till ökade kostnader precis som vårdval brukar göra”, fortsätter Eva Olofsson (v). ”Nu får de kalla fötter och kommer med nedskärningar istället för att försöka skapa ett system som bygger på kvalitet för patienterna”.

Kommande evenemang
  1. Regionlördag!