• Budget 2019

Budget 2019

Den sista maj 2018 presenterade vi vår budget ”Ett Västra Götaland för alla – inte bara några få”, för budgetåren 2019-2021.

En region för alla – inte för några få

Vi vill bygga ett Västra Götaland för alla – inte bara några få. Det är temat i det budgetförslag som Vänsterpartiet presenterade för de följande tre åren i Västra Götalandsregionen.

Varje del i förslaget har som målsättning att minska klyftorna i samhället och den största och viktigaste verksamheten är hälso- och sjukvården.

– Vi använder en halv miljard till jämställda löner, låglönesatsning och kortare arbetstid med bibehållen lön för främst sjuksköterskor, barnmorskor och undersköterskor, säger Eva Olofsson (v), ledamot i regionfullmäktige.

– Det är hela tiden patienternas bästa som är vårt fokus, men vårdens kris är till stor del en fråga om personalbrist. Vi måste få personal som orkar och vill jobba i vården.

– Vi vill frysa biljettpriserna i kollektivtrafiken, sa Jan Alexandersson (v) regionrådsersättare. – Vi ska ha en fossilfri region 2030 och fler kollektivtrafikresenärer är en viktig pusselbit. I ett jämlikt samhälle ska alla ha råd att åka.

– För att finansiera våra satsningar på sjukvården och dess personal föreslår vi en skattehöjning med 30 öre, sa Eva Olofsson. – Vi tror att det finns acceptans hos Västra Götalänningarna för det. De ser hur hårt pressad vården är för att klara de berättigade förväntningar på vård av hög kvalitet och i rimlig tid som invånarna har.