• Debattartikel: ...
Folkhälsa

Debattartikel: Liv och pengar att spara på jämlik hälsa

Debattartikel i Bohusläningen 29 maj 2012

Bild: Foto på artikeln från Bohusläningen

”I Sverige var det märkvärdigt tyst”

Är frågan om ojämlikhetens betydelse för hälsan inte relevant i dagens Sverige? I allra högsta grad! Ojämlika villkor leder till att alltför många människor inte kan leva det liv de skulle vilja leva, menar skribenterna.

Hälsoutvecklingen i Västra Götaland blir generellt bättre men skillnaderna är stora. Ett tydligt exempel är skillnaden i upplevd hälsa mellan personer med kort respektive lång utbildning. I Sjuhärad är det mer än dubbelt så vanligt att personer med kort utbildning upplever dålig eller mycket dålig hälsa jämfört med dem som har lång utbildning. Detta visar på en situation som inte är hållbar. Därför krävs nu politiska beslut och åtgärder för att minska hälsoklyftorna.

Sambandet mellan ojämlika villkor och hälsa diskuteras för lite i vårt land. När en WHO-kommission hösten 2008 lade fram en rapport om detta, tog ett antal regeringar snabbt tag i frågan, bland andra England, Kanada, Norge och Danmark. I Sverige var det märkvärdigt tyst.

Efter att frågan bollats mellan regeringskansliet och Statens folkhälsoinstitut (FHI) fick FHI uppdraget att se om kommissionens slutsatser var relevanta för Sverige. FHI:s rapport, som kom våren 2010, har ännu inte lett till någon åtgärd i regeringskansliet.

Är då frågan om ojämlikhetens betydelse för hälsan inte relevant i dagens Sverige? I allra högsta grad! Ojämlika villkor leder till att alltför många människor inte kan leva det liv de skulle vilja leva.

Drygt 1 500 invånare i Västra Götaland dör i förtid som en följd av ojämlika villkor. Genom dessa förtida dödsfall förlorar Västra Götaland cirka 27 000 levnadsår, vilket innebär förlorade intäkter i miljardbelopp till samhället och i sin tur minskad tillväxt.

Vi menar att ojämlikhet i hälsa till stor del beror på påverkbara samhälleliga förhållanden. Genom beslut och åtgärder kan hälsoklyftorna minska och den sociala hållbarheten öka men då krävs samling och samverkan över samhällssektorer.

Därför tar vi, under begreppet Samling för social hållbarhet, ett krafttag för att minska skillnader i hälsa. Idag samlas vi – 250 personer från Västra Götalandsregionen, länets kommuner och samordningsförbund, statliga myndigheter, föreningslivet och fackliga organisationer – i Skövde, Uddevalla, Borås och Göteborg, för att diskutera konkreta förslag på åtgärder som ska vända trenden. Detta i väntan på en nationell satsning.

Vi har inte råd, vare sig socialt eller ekonomiskt, att låta nuvarande utveckling fortsätta.

Jan Alexandersson (V)
ordförande Västra Götalandregionens kommitté för folkhälsofrågor