• 2023-2026

2023-2026

Under mandatperioden 2023-2026 ingår Vänsterpartiet i RödGrön Ledning och styr Västra Götalandsregionen tillsammans med Socialdemokraterna och Miljöpartiet.

• Carina Örgård, regionråd och gruppledare, är ansvarig för hälso- och sjukvårdsfrågor.
  • Maria Adrell, regionråd och ordförande i Personalutskottet arbetar med personalfrågor.
  • Louise Jeppsson är ersättande regionråd och ordförande i Infrastruktur och Kollektivtrafiknämnden.

Läs mer om vårt samarbete här.

Vänsterpartiets rotelansvar inom samarbetet är

• Infrastruktur- och kollektivtrafiksfrågor
  • Personalfrågor
  • Psykisk hälsa
  • Folkbildning

Regionen

Efter valet valdes regionråd som har platser i Regionstyrelsen, och ledamöter som sitter i regionfullmäktige. De har uppdrag i olika nämnder och styrelser under mandatperioden och företräder Vänsterpartiet där.

Regionens ansvarsområden är framför allt all hälso- och sjukvård i regionen, men även regional utveckling, kollektivtrafik, kulturfrågor och även klimat- och miljöfrågor. Dessutom är Västra Götalandsregionen en stor arbetsgivare åt cirka 56 000 anställda.

Hjälp oss växa!

Vänsterpartiet Västra Götaland driver en politik som är till för alla. De samlade rikedomarna i världen och i Sverige har aldrig varit större än de är nu. Ändå är skillnaderna mellan oss större än på många år. Vi ser att det finns möjlighet för Västra Götalandsregionen att göra saker annorlunda och vi har förslagen för att ta oss dit.

Ett enkelt sätt att bli fler i kampen att dela Vänsterpartiets inlägg och politik på Facebook Vänsterpartiet Västra Götaland.

Vill du engagera dig: ladda ner appen Agera! Detta är verktyget för alla som vill göra en insats för Vänsterpartiet. Oavsett om du redan är en aktiv medlem, förtroendevald eller en sympatisör som vill hjälpa till i valrörelsen.

Vänsterpartiet är ett parti som ökar både i opinionsmätningarna men också i medlemsantal. Vi är många nu som ser att det finns ett behov av ett annat samhälle och vi vågar gå före på vägen dit!

Bli medlem här.