Skip to main content
Händer i luften i siluett

Lättläst

Det här är vår politik i Vänsterpartiet, för Västra Götalandsregionen.

Nu är Vänsterpartiet med i RödGrön Ledning i regionen. Där styr vi ihop med Socialdemokraterna och Miljöpartiet.
Våra tre partier står för en grön, feministisk politik.

Vill du se Vänsterpartiets textade valfilm om sjukvård kan du klicka här

Regional Utveckling

Vi vill ställa om samhället genom bättre val för miljön.

Vi vill att ungdomar ska få arbete fort efter att de har slutat studera.

Vi vill att nyanlända människor lättare ska få jobba eller studera.

Vi vill att det ska vara mindre skillnader mellan rika och fattiga människor.

Vi vill att alla elever ska klara skolan.

Vi vill att alla ska få ta del av kulturen, som att gå på teater eller på konserter.
Det spelar ingen roll om du är rik eller fattig, sitter i rullstol, pratar teckenspråk eller har hörapparat.
Alla ska få ta del av kulturen.

En jämlik sjukvård

Vi vill att när någon är sjuk får hen den vård hen behöver.

Vi vill att Västra Götalandsregionen arbetar för att stoppa diskriminering, rasism och kränkningar när någon söker vård.

Vi vill inte att privata företag få tjäna pengar på sjuka patienter. Ingen ska kunna köpa en försäkring för att få vård före andra som inte har råd.

Vi vill att alla människor ska kunna få lika bra vård.

Vi vill att primärvården samarbetar med alla andra som ger vård, till exempel specialistsjukvård.

Vi vill att man kan få vård nära där man är, med mobila team som åker hem till patienten, eller med digitala samtal om patienten vill det.

Vi vill att personalen som arbetar med sjukvård får det bättre på jobbet.

Vi vill att förlossningen ska kunna hjälpa fler föräldrar som ska föda barn. Det ska inte kunna bli fullt på förlossningen när någon ska föda barn.

Vi vill att Västra Götalandsregionen blir bättre på att hjälpa personer som blir slagna hemma.

Vi vill att de som arbetar med psykiatri för barn eller unga eller vuxna ska få lära sig mer. Vi vill också att de verksamheterna får mer pengar så att de kan hjälpa fler.

Vi vill att köerna till psykiatrin för barn ska bli korta så att barn får hjälp direkt.

Vi vill att det finns fler ställen i regionen där man kan få vård, så att alla har lika lätt att få hjälp.

Vi vill att vård till personer med beroende ska bli bättre. De ska få hjälp av många olika ställen samtidigt, till exempel både Försäkringskassan och Socialtjänsten och vårdcentralen.

Vi vill att regionen och kommunen hjälps åt.

Vi vill att alla ska ha råd att gå till tandläkaren. Vi vill att det är ett stopp för hur mycket tandvård kan kosta på ett år och efter det är det gratis resten av året, precis som i sjukvården.

Trygga arbetsplatser

Vi vill att alla som är anställda av Västra Götalandsregionen ska få högre löner.

Vi vill att kvinnor och män tjänar lika mycket pengar för samma jobb.

Vi vill att alla som jobbar ska få gå på utbildningar och lära sig nya saker.

Vi vill att alla ska känna att man kan påverka sitt jobb. Att man kan påverka hur sin arbetsdag ser ut, och komma med förslag eller önskemål. Att cheferna lyssnar på de anställda.

Vi vill att sjukvården har tillräckligt med pengar så att man inte behöver spara in på viktiga saker.

Vi vill att all personal ska kunna få arbeta kortare dagar med samma lön. Vi vill att man ska hinna vila ordentligt mellan sina arbetspass.

Vi vill att det är helt förbjudet att säga rasistiska eller kränkande saker på jobbet.

Vi vill att man ska få ett fast jobb istället för vikariat.

Klimat- och miljö

Vi vill att Västra Götaland larmar om att det är akut klimatkris nu. Det är ett nödläge. Då måste alla som bestämmer göra mer för att stoppa det.

Vi vill att det byggs laddstolpar på landsbygden.

Vi vill att det finns mer kollektivtrafik utanför de stora städerna.

Vi vill att det finns bättre bredband och mobilnät överallt.

Vi vill spara ytor där det ska kunna växa många sorter växter som ingen får förstöra. Så att de inte dör ut.

Vi vill att alla företag och industrier tar hand om naturen. Vi vill att de använder naturen så att den ska hålla länge.

Vi vill att kollektivtrafiken ska vara gratis. Alla ska kunna åka med den, även om man har något funktionshinder.

Vi vill att Västtrafik kör alla bussar och tåg själva, inte betalar andra företag för att köra dem.

Vi vill att kollektivtrafik är till för alla i hela vårt samhälle.