• Debattartikel: ...

Debattartikel: Vi satsar 150 miljoner för jämställda löner

Debattartikel i GP den 15 maj 2012

Bild: Foto på artikeln från GP

”Vi tar ett politiskt ansvar och öronmärker en pott för att målinriktat utjämna strukturella löneskillnader”

Den strukturella löneskillnaden mellan män och kvinnor är oacceptabel. Därför vill vi göra en särskild budgetsatsning på 50 miljoner kronor årligen fram till 2015, sammanlagt 150 miljoner kronor, för att bidra till jämställda löner, skriver de rödgröna i Västra Götalandsregionen.

Inom vård – och omsorgssektorn är den könsuppdelade arbetsmarknaden tydlig eftersom flertalet yrken domineras av kvinnor. Inom sjukvården är sjuksköterskor, undersköterskor, sjukgymnaster, arbetsterapeuter och dietister exempel på sådana yrkesgrupper. Lönestrukturen följer det mönster som innebär att kvinnodominerade yrkesområden har lägre lönenivåer än mansdominerade yrkesområden med likartad svårighetsgrad och motsvarande utbildningskrav. Men eftersom avtal på arbetsmarknaden oftast beräknas i procent får den med högre lön i kronor också en större löneökning.

Den strukturella löneskillnaden mellan män och kvinnor är oacceptabel. Därför fortsätter de rödgröna partierna i Västra Götalandsregionen satsningarna på att göra vården jämställd. I vårt budgetförslag 2013, Framtidstro och hållbar välfärd, tar vi ett politiskt ansvar och öronmärker en pott för att målinriktat utjämna strukturella löneskillnader, öka spridningen inom vissa yrkesgrupper och därmed skapa ett bättre utgångsläge i kommande lönediskussioner.

Med hänsyn till utfallet av årets avtalsförhandlingar, som ännu inte är slutförda, vill vi göra en särskild budgetsatsning på 50 miljoner kronor årligen fram till 2015, sammanlagt 150 miljoner kronor, för att bidra till jämställda löner.

Västra Götalandsregionen ska vara känd som en arbetsgivare som tar ansvar för en modern, attraktiv och jämställd lönepolitik. Det är viktig del i att skapa förtroende mellan medarbetare och arbetsgivare inom en av den gemensamma välfärdens allra viktigaste verksamheter.

Karin Engdahl (S)
ledamot, Personalutskottet, Västra Götalandsregionen