• Nominera till n...

Nominera till nämnder och styrelser

Nomineringsanmodan från Representantskapets valberedning

Vänsterpartiet har varit framgångsrika i förhandlingarna med de andra partierna efter valet, så vi har många uppdrag att tillsätta. En hel del är presidieposter (ordförande och vice ordförande). Tiden är knapp för valberedningens arbete. Medlemmar, partiföreningar och distrikt uppmanas nu att skicka in förhandsnomineringar.

Det nyvalda regionfullmäktige väljer uppdrag i nämnder och styrelser på regionfullmäktiges novembermöte, det är dessa valberedningen nu önskar få nomineringar till.  Representantskapet fattar sitt beslut den 13 november.

Distriktens styrelser uppmanas att hjälpa till att sprida valberedningens uppmaning att nominera,  bland annat via sina partiföreningar.

Nomineringsstopp är den 30 oktober.

Nomineringar skickas till: [email protected]

När ni skickar in nominering så vill vi att ni anger namn, telefonnummer, mailadress, gärna erfarenhet av politiskt arbete och politiska uppdrag och till vilket uppdrag ni vill nominera personen.
Den nominerade ska vara tillfrågad och ha tackat ja.

Utöver dessa uppdrag finns det uppdrag i mindre styrelser, stiftelser och samordningsförbund här.

• Revisorskollegiet, väljs för tiden 230401-270231, 2 ordinarie ledamöter

Revisionskollegiet har regionfullmäktiges uppdrag att kontrollera att regionstyrelsen liksom regionens övriga nämnder, styrelser och bolag verkställer de uppdrag regionfullmäktige beslutat om. Kollegiet ska bestå av 11 ledamöter och ingen får ha uppdrag i andra styrelser eller nämnder.

•  Krisledningsnämnden

Leds av regionstyrelsens presidium och ska bestå av sju ledamöter och tre ersättare. Sammanställningen bör vara presidierna från operativa hälso- och sjukvårdsnämnden och Västtrafik AB.

• Patientnämnden i Göteborg, 1 ordinarie ledamot + 1 ersättare

En opartisk instans mellan patient och vårdgivare och är även patientnämnder för den kommunala hälso- och sjukvården. Den kunskap om systematiska brister som nämnderna dokumenterar ska tas tillvara som en del av det gemensamma lärandet och integreras i styrmodellen. Patientnämnderna ska vara 5 till antalet och bestå av nio ledamöter och tre ersättare vardera.

• Norra patientnämnden, 1 ordinarie ledamot + 1 ersättare

• Västra patientnämnden, 1 ordinarie ledamot + 1 ersättare

• Södra patientnämnden, 1 ordförande + 1 ledamot

• Östra patientnämnden, 1 ordinarie ledamot + 1 ersättare

• Strategisk hälso- och sjukvårdsnämnd (SSN), 2 ordinarie ledamöter varav en 1:e vice ordförande + 2 ersättare

SSN är regionens ledande hälso- och sjukvårdspolitiska organ och har systemägaransvaret för den hälso- och sjukvård som Västra Götaland finansierar. Detta innebär att verka för hälso- och sjukvårdens utveckling utifrån ett invånar- och patientperspektiv. Nämnden ska ta fram långsiktiga strategier för hälso- och sjukvårdsutveckling i Västra Götaland, verka för god hälsa och följa upp att utbudet av hälso- och sjukvård tillhandahållsmed den tillgänglighet, kvalitet och jämlikhet som fastställs i regionövergripande beslut. SSN består av 15 ledamöter och 15 ersättare.

• Operativ hälso- och sjukvårdsnämnd (OSN), 2 ordinarie ledamöter + 2 ersättare

OSN omsätter den regionala hälso- och sjukvården i praktiken genom att bryta ner den i kortare perspektiv. OSN är den centrala aktören för att teckna avtal, både internt och externt, inom hälso- och sjukvården. Detta görs i linje med de riktlinjer som ges i regionala hälso- och sjukvårdsstrategin och beslutade vårdval och inriktning för krav- och kvalitetsböcker. OSN består av 15 ledamöter och 15 ersättare.

• Delregional nämnd Göteborg (DRN), 2 varav 1 ordförande + 2 ersättare

DRN är regionens representant i arbetet med förebyggande och främjande folkhälsoarbete och det arbete som idag operativt driva av beredningen för mänskliga rättigheter. Där så är lämpligt kan även DRN vara ett verktyg för lokala insatser och aktiviteter som göra eller styrs av nämnderna inom regional utveckling. DRN består av 15 ledamöter och 15 ersättare.

• Delregional nämns Norra (DRN), 2 ordinarie ledamöter varav en 1:e vice ordförande + 2  ersättare

• Delregional nämnd Västra (DRN), 2 ordinarie ledamöter + 2 ersättare

• Delregional nämnd Södra (DRN), 2 ordinarie ledamöter + 2 ersättare

• Delregional nämnd Östra (DRN), 2 ordinarie ledamöter varav en 1:e vice ordförande + 2 ersättare

• Styrelsen för fastighet och service, 1:e vice ordförande + 1 ordinarie ledamot

Styrelsen ansvarar för att utveckla och säkerställa effektivt lokalutnyttjande inom regionen. Består av 11 ledamöter och 5 ersättare.

• Styrelsen för logistik, 1 ordinarie ledamot + 1 ersättare

Styrelsen ansvarar för en enhetlig, sammanhållen, hållbar och resurseffektiv logistik och materialförsörjning inom territoriet. Består av 11 ledamöter och 5 ersättare.

• Styrelsen för Hälsan & Stressmedicin, Ordförande + 1 ledamot

Består av 7 ledamöter och 3 ersättare.

• Arkivnämnden

En gemensam nämnd med Göteborgs Stad- en arkivmyndighet. Består av 3 ledamöter och 3 ersättare.

• Kulturnämnden (KUN), 2 ordinarie ledamöter + 2 ersättare

Kulturnämnden ska hantera frågor som rör kultur på en strategisk nivå. Utöver detta samlas frågor som rör föreningsstöd och demokrati under nämnden. Består av 15 ledamöter och 15 ersättare.

• Miljö- och utvecklingsnämnd (MRU), 2 ordinarie ledamöter + 2 ersättare

Nämnden ska hantera frågor som rör näringsliv, klimat, kompetensförsörjning, innovationer, utbildning och forskning. Miljö- och klimatfrågorna har en stor tyngd i nämndens arbete. Består av 15 ledamöter och 15 ersättare.

• Infrastruktur- och kollektivtrafiknämnd (IKN), 2 ordinarie ledamöter, varav en ordförande + 2 ersättare

Nämndens ansvarsområden är: kollektivtrafik, regionförstoring, infrastruktur, regional plan, ortsutveckling, bredband, ladd-infrastruktur. Består av 15 ledamöter och 15 ersättare.

• Styrelsen för Sahlgrenska Universitetssjukhuset, 1 ordinarie ledamot + 1 ersättare

• Styrelsen för Södra Älvsborgs sjukhus, 1 ordinarie ledamot + 1 ersättare

• Styrelsen för NU-sjukvården, 1 ordförande + 1 ordinarie ledamot

Består av 9 ordinarie ledamöter och 5 ersättare

• Styrelsen för Skaraborgs sjukhus, 1 ordinarie ledamot + 1 ersättare

• Styrelsen för Sjukhusen i Väster, 1 ordinarie ledamot + 1 ersättare

Består av 9 ordinarie och 5 ersättare.

Samtliga sjukhusstyrelser är utförare och drivs i egen regi. Styrelsen ansvarar för att sjukhusets verksamhet bedrivs ändamålsenligt.

• Styrelsen för Närhälsan, 1 ordinarie ledamot + 1 ersättare

Består av 9 ordinarie ledamöter och 5 ersättare. Styrelsens uppdrag är att tillse att Västra Götalandsregionens primärvård som faller under lagen av valfrihet bedrivs med hög kvalitet. Svarar för drift, förvaltning och utveckling av de verksamheter som ingår. Är en utförarstyrelse.

• Styrelsen för Regionhälsan, Ordförande + 1 ordinarie ledamot

Består av 9 ordinarie ledamöter och 5 ersättare. Styrelsen bedriver hälsofrämjande vård och regiongemensamma vårdverksamheter som inte faller under lagen om valfrihet. Är en utförarstyrelse.

• Styrelsen för Tandvård, Ordförande + 1 ledamot

Består av 9 ordinarie ledamöter och 5 ersättare. Ansvarar för drift, förvaltning och utveckling av regionens folktandvård. Är en utförarstyrelse.

• Styrelsen för Habilitering och Hälsa, 1 ordinarie ledamot + 1 ersättare

Består av 7 ordinarie ledamöter och 5 ersättare. Är en utförarstyrelse med ansvar över området habilitering och hälsa som stöd för personer med varaktig funktionsnedsättning.

• Styrelsen för naturbruksgymnasierna, 1 ordinarie ledamot + 1 ersättare

• Styrelsen för Botaniska Trädgården, 1 ordinarie ledamot + 1 ersättare

Består av 7 ordinarie ledamöter och 5 ersättare.

• Styrelsen för Kulturutveckling, Ordförande + 1 ordinarie ledamot

Består av 9 ordinarie ledamöter och 5 ersättare. Bedriver verksamheter inom kultur, natur- och kulturarv.

• Styrelsen för folkhögskolorna, Ordförande + 1 ordinarie ledamot

Består av 11 ordinarie ledamöter och 5 ersättare. Ansvarar för drift och utveckling av folkhögskolorna i regionen.

• Styrelsen för Film i Väst AB, 1 ordinarie ledamot

Består av 9 ledamöter. Gäller från årsstämman 2023- årsstämman 2027. Film i Väst är en regional filmfond med uppdrag att samproducera film med hög konstnärlig kvalitet och publik potential och som får betydande global distribution och spridning. Bolagets verksamhet ska också ge internationell lyskraft till Västra Götaland och underhålla och utveckla Västra Götalands kreativa potential och infrastruktur, stärka kompetensen inom branschen och bidra till talangutveckling.

• Styrelsen för GöteborgsOperan, 1 ledamot

• Styrelsen för Göteborgs Symfoniker AB, 1 ordinarie ledamot

• Styrelsen för Västsvenska Turistrådet AB, ordförande

• Styrelsen för Regionteater Väst AB, 1 ordinarie ledamot

Består av 9 ledamöter. Gäller från årsstämman 2023- årsstämman 2027. Uddevalla kommun utser två ledamöter.

• Styrelsen för Västtrafik AB, 2 ordinarie ledamöter

Består av 15 ledamöter. Gäller från årsstämman 2023- årsstämman 2027. Personunion med Styrelsen för regionens tåg och spårvagnar.

• Styrelsen för regionens tåg och spårvagnar

Består av 15 ledamöter. Personunion med Styrelsen för Västtrafik AB.