• Debattartikel: ...
Miljö

Debattartikel: Klimatkrisen kräver nytt departement

”Vi vill att man snarast börjar utreda alternativ för ökad avledning ur Vänern”

Det krävs ett helhetsgrepp om klimatfrågan i Sverige. Ett klokt första steg vore att inrätta ett klimatdepartement. Det ger en tydlig signal till omvärlden om att vi tar klimatfrågan på största möjliga allvar, skriver Jonas Sjöstedt och Sören Kviberg (V).

Klimatförändringarna gör att istäcket på Arktis smälter rekordsnabbt. Även om utsläppen av växthusgaser märks tydligast där kommer även Sverige att drabbas. För Västra Götalandsregionen handlar oron främst om Vänern och Göta älv.

Utredningar och rapporter visar att ökad nederbörd och översvämningar i Vänern är ett realistiskt scenario när klimatet förändras. Det kan få stora konsekvenser för orter som Lidköping och Arvika, men även för den dryga miljon människor som bor längs Göta älv. Vi vill att man snarast börjar utreda alternativ för ökad avledning ur Vänern. Läget är allvarligt, men det går att påverka om vi anpassar oss i tid.

Sverige ökar utsläppen av växthusgaser för första gången på tio år. Samtidigt minskar regeringen miljö- och klimatbudgeten avsevärt. I en internationell jämförelse av klimatpolitik har Sverige på få år rasat från tionde till tjugofjärde plats. Omställningen kräver politisk handlingskraft och gemensamma lösningar. Sverige borde ha som mål att minska utsläppen med 45 procent fram till 2020.

Det krävs en klimatpolitik som leder till omställning, som både är visionär och realistisk. Vi har en rad förslag som skulle kunna sjösättas i dag. Vi satsar på järnväg och kollektivtrafik. Vi vill bygga energisnålt och renovera slitna fastigheter. Vi vill satsa på ren energi som vind, sol och biogas. Utöver miljö- och klimatvinsterna ökar våra förslag sysselsättningen i ett Sverige där massarbetslösheten biter sig fast.

För att klimatfrågan ska kunna bedrivas effektivt nationellt och internationellt föreslår vi att det inrättas ett departement med ansvar för klimatpolitiken. Det är en tydlig signal till omvärlden om att vi tar klimatfrågan på största möjliga allvar.

Jonas Sjöstedt (V), partiledare

Sören Kviberg (V), ordförande i Västra Götalandsregionens miljönämnd