• Framtidens koll...
Debattartikel

Framtidens kollektivtrafik är dynamisk

Att resa kollektivt är framtidens sätt att resa.

Kollektivtrafiken är en del av vårt klimatansvar och ska vara en självklar del i människors vardag. Då behöver vi utveckla en modern kollektivtrafik som anpassas utifrån människors behov av att resa i vardagen. En trafik som passar i mindre tätorter och på landsbygden där traditionell linjelagdtrafik saknas eller har för glesa turer och upptagningsområden. Detta vill vi nu att Västtrafik får i uppdrag att göra.

Vi lånar exempel från Värmland, men vill ta ytterligare utvecklingssteg i Västra Götalandsregionen. Vi kallar den dynamisk kollektivtrafik och den bygger på ett resande som saknar hållplatser och tidtabeller, men som är desto mer flexibelt. Trafiken körs inom mindre upphämtningsområden och hämtar resenärer när de efterfrågar en bussresa digitalt inom det området.

Vi behöver tänka nytt från grunden för att utforma framtidens kollektivtrafik. Nu finns det nya möjligheter att göra det med den digitala utvecklingen som grund. Den bästa resan är den vi kan göra tillsammans, med så lite påverkan på miljö och klimat som möjligt. Trafiken behöver därför bli mer tillgänglig – både i var den går och hur ofta den går.

Region Värmland har två pilotprojekt och är i startgroparna för sitt tredje. Linje X trafikerar en tätort och Karlstad Nära körs i utkanten av Karlstad. Dessa två projekt har nu varit igång en tid och har utvärderats med goda resultat. Allt fler åker och resenärerna är nöjda med hur resorna håller utlovade tider och servicen som ges. De allra flesta bokar via en app och tekniken fungerar. Nu påbörjas även det första försöket på landsbygden i norra Torsby.

Det hela bygger på att resenären beställer sin resa från vart man vill åka, till vart man ska inom upphämtningsområdet och får besked om när bussen kommer.  Om fler personer bokar en resa i samma riktning åker man tillsammans. Då anpassar systemet, som kommunicerar direkt med resenär och fordon, rutten i realtid efter var övriga personer hämtas och lämnas.

Nu har vi i Vänsterpartiet lagt en motion om att Västra Götaland genom Västtrafik ska utveckla kollektivtrafiken för att passa i mindre tätorter och på landsbygden. Vi vågar gå före!

Läs artikeln i Bohusläningen här

Eller i Borås Tidning