Företrädare

Intervju

Våra företrädare i Styrelsen för Hälsan och Stressmedicin

Möt våra företrädare i Styrelsen för Hälsan och Stressmedicin, Eva Olofsson & Elizabeth F Fredriksson.

Eva Olofsson, ordförande i styrelsen, beskriver sin känsla inför uppdraget:

– Det känns viktigt att kunna vara en del i att utveckla arbetsmiljöarbetet för anställda i Västra Götalandsregionen. Hälsan och Stressmedicin är Sveriges största offentligt drivna företagshälsovård och ska ge ett bra stöd för personalen när det behövs. Men ännu viktigare är det att förebygga ohälsa och dålig arbetsmiljö. Vi har här unika möjligheter med vårt kunskapscentrum ISM, Institutet för stressmedicin, som bedriver både viktig forskning och utvecklingsarbete om stress, hälsa och psykosocial arbetsmiljö.

– Det känns jättebra att få förtroende att vara med i Styrelsen för Hälsan och Stressmedicin. Dessa ämnen ligger nära mitt hjärta. Jag har egna erfarenheter från arbete inom vården och hur en dålig arbetsmiljö kan drabba medarbetare, säger Elizabeth F Fredriksson, ersättare i styrelsen.

– Hälsan och Stressmedicin har som mål att flytta mer av insatserna från individ till organisation och struktur och till att VGR på de olika arbetsplatserna utvecklar det förebyggande och hälsofrämjande arbetsmiljöarbetet. Jag ser fram emot att kunna vara en del av detta arbete, inte minst när vi ska träffa andra styrelser med arbetsgivar-ansvar i regionen, säger Eva Olofsson. Att behålla kunnig och erfaren personal samtidigt som vi kan rekrytera ny personal är en av de allra viktigaste utmaningarna för dagens och framtidens hälso-och sjukvård och då är en god organisation och arbetsmiljö avgörande.

– Jag ser fram emot att vara med och påverka arbetsförhållanden för anställda inom VGR. Jag önskar kunna påverka att medarbetare som har blivit drabbade, får den hjälp de behöver för att fortsätta med sina liv och sitt arbete. Då tänker jag på möjligheterna vi har i regionen med Gröna Rehab bland annat, säger Elizabeth F Fredriksson.