• Kris på BUP
Debattartikel
Händer i luften i siluett

Kris på BUP

Vi måste rusta upp BUP igen

Under en lång tid har barn- och ungdomspsykiatrin (BUP) haft stora svårigheter med tillgänglighet och att finnas till hands för de barn och ungdomar med familjer som behöver stöd. Flera förslag på organisation och arbetssätt har tagits fram, men det är också så att mottagningar har lagts ned.

Som det är nu har regionen svårt att rekrytera och behålla personal inom BUP:s olika verksamheter. Istället upphandlas privata företag med vårdpersonal som ska hjälpa till att korta köerna. Det finns bara ett visst antal psykologer, socionomer, psykoterapeuter och annan personal att tillgå. Så hur blir det då? När personal lämnar står regionen utan erfaren personal. De erbjuds bättre löner eller andra förmåner hos privata företag, men förlorar även sammanhanget som regionen borde kunna erbjuda utöver höjda löner och bättre arbetsvillkor.

Vänsterpartiet tycker att det är bra och viktigt att det tas ett helhetsgrepp så att alla barn och unga får den vård och behandling de behöver. Genom sammanhållna vårdkedjor och upparbetade samarbeten kan Västra Götalandsregionen vara de som erbjuder både en bra arbetsmiljö och bra vård. Så är det inte idag.

Vi vill betona att kortade köer i sig inte hjälper mot psykisk ohälsa. Regionen ska se till att barn och unga får rätt vård och i den måste ingå tydligt fokus på samverkan mellan vård, skola och andra aktörer. Denna samverkan leder till rätt insatser så att barn och ungdomar får en bättre hälsa och stöd i sin livssituation.

Nu står vi inför en situation där vi alla önskar att de åtgärder som gjorts fått en god effekt, men tyvärr verkar inte så vara fallet. För BUP på Skaraborgs sjukhus har det varit särskilt svårt. Nya inskrivningar vid BUP har ökat kraftigt de senaste två åren samtidigt som den erfarna personalen lämnat. Konsekvensen är långa köer men de som arbetar inom psykiatrin har också larmat, bland annat om att patienter tappats bort från väntelistor. Verksamheten har efterlyst samverkan med andra sjukhus i regionen vilket idag tyvärr inte är självklart. Vi vill ge personalen stöd och på detta sätt uttrycka vår uppskattning för det arbete de gör, och att de beskriver den situation som råder.

BUP har bekymmer i hela landet och det saknas personal. Det finns samtidigt ett stort behov av vård bland barn och unga, som alltså inte möts av regionerna som så gott som alla är borgerligt styrda precis som här.

Vi menar att det nu är hög tid för den politiska ledningen att inse att deras insatser inte bidragit till att göra verksamheterna fungerande och robusta. Nu vädjar vi till er att lägga prestigen åt sidan och diskutera med oss hur vi tillsammans kan rusta upp barn- och ungdomspsykiatrin. Det kommer att krävas politiska beslut för att de väntande barnen och deras familjer ska få den vård de behöver.

Carina Örgård
Regionråd Vänsterpartiet Västra Götaland

Iowan Hedendahl
Ledamot i östra hälso- och sjukvårdsnämnden

Lisbeth Ider
Ledamot i östra hälso- och sjukvårdsnämnden

Moa Paulsson
Ersättare i östra hälso- och sjukvårdsnämnden

Läs artikeln i Skaraborgs Allehanda.