Företrädare

Intervju

Våra företrädare i Styrelsen för Folkhögskolor

Mats Pilhem, ordförande i styrelsen, beskriver sin känsla inför uppdraget:
– Det känns väldigt roligt att få möta kursdeltagare som är på väg att förverkliga sin dröm, genom att delta på någon av folkhögskolornas kurser. Det är deltagare som skaffar sig utbildning för att få arbete inom vård och omsorg, eller som utvecklar sina drömmar inom kulturen.
– Jag ser fram emot att fortsätta det politiska arbetet för folkbildning, genom att ekonomiskt säkra våra folkhögskolors viktiga arbete för alla människors lika värde. I allt mitt politiska arbete driver jag frågor som rör klass, jämställdhet och ett demokratiskt arbetssätt, säger Lena Jagers Bladini, ersättare i styrelsen.
– Samtidigt är det en stor utmaning att ta över ordförandeskapet för de folkhögskolor som tillhör Västra Götalandsregionen, säger Mats Pilhem. Vår SD-ledda regering skär ned kraftigt på bidrag till folkbildning och folkhögskolor, vilket leder till färre kurser och färre deltagare. Det kommer att bli tuffa år, men vi kommer att vända även på detta. Vi kommer att göra allt vi kan för vårt viktiga folkbildningsuppdrag.
– Det som inspirerar och fyller mig med glädje och engagemang är framför allt att få delta i ett brett uppdrag för kultur och bildning. I folkhögskolorna finns en unik bildningstradition som ger plats för människor med olika bakgrund och åldrar att mötas och utvecklas. Verksamheten präglas av demokrati och deltagarmedverkan och är en viktig del i regionens arbete för folkbildning och fullföljda studier. Styrelsen stöttar skolorna i alla dessa viktiga delar som handlar om att ge människor möjlighet att uppleva, skapa och känna tillhörighet och att sedan gå vidare i livet med nyfikenhet och fortsatt lust att lära något nytt tillsammans med andra, säger Lena Jagers Bladini.