• Budget 2015 pre...

Budget 2015 presenterad av den politiska ledningen S-Mp-V

Vid en presskonferens i Vänersborg 8 maj 2014 presenterade den politiska ledningen S-Mp-V sin budget för 2015 med planer för 2016-2017. Följande pressmeddelande har skickats ut.

Bild tre gruppledarna
Sören Kviberg (v), Gert-Inge Andersson (s) och Birgitta Losman (mp) presenterar budget 2015.

En välfärdsregion för alla

Idag presenterar den politiska ledningen för Västra Götalandsregionen sitt budgetförslag för 2015.

Västra Götalandsregionen ska fortsätta vara en trygg och pålitlig välfärdsregion för alla.  Värderingarna som styr arbetet är jämlikhet och jämställdhet. Västra Götalandsregionen ska  vara en stark aktör i att skapa en trygg, hållbar och positiv utveckling. Denna budget är en  fortsättning på den inslagna vägen.

– Invånarnas behov är det vi har i fokus. Dagens behov och morgondagens. Den avancerade vården i Västra Götaland är redan av högsta världsklass. I denna budget ger vi bättre förutsättningar för sjukhusen att minska sina väntetider, både inom akutvården och planerad vård, säger Gert-Inge Andersson (S), regionråd.

Sveriges bästa sjukvård 2025 är ett av våra viktigaste mål. Det innebär nära vård i hemmet, i primärvården eller på ett närsjukvårdscentrum. Det är en fråga om bekvämlighet, trivsel och trygghet för patienterna samtidigt som vi på bästa sätt ska använda de resurser Västra Götalandsregionen har till sitt förfogande. Den sammanhållna vården ger också stora fördelar
för klinisk forskning.

Blandningen av näringar och det stora internationella utbytet är en styrka för Västra Götaland.  Den goda tillgången till högre utbildning runtom i Västra Götalandsregionen ger unga  människor som står väl rustade för att delta i arbetslivet i hela Västra Götaland

– De gröna näringarna och hållbara transportsystem är viktiga delar av vårt arbete för en  hållbar region. Det ger också industriutveckling och jobb. I denna budget fortsätter vi  utbyggnaden av kollektivtrafiken, för att nå klimatmålen och för att det ska vara lätt  att pendla både i små och stora orter i Västra Götaland, säger Birgitta Losman (MP), regionråd.

Vi skjuter nu till mer pengar till sjukvården men ser också att sjukhusens problem inte bara är  ekonomiska. Ett fortsatt arbete med organisationen är viktigt liksom den långsiktiga  kompetensförsörjningen.

– Medarbetarna är förutsättningen för varje framgång vi kan nå. Att vara en bra arbetsgivare är en överlevnadsfråga i det långa loppet när kampen om rätt kompetens är stenhård. Därför måste vi kunna erbjuda bra villkor och goda utvecklingsmöjligheter för alla medarbetare, säger Sören Kviberg (V), regionråd.

Att få pengarna att räcka till är en av utmaningarna. Varje avvägning är viktig för att satsa de resurser vi har till förfogande på rätt sätt. Regeringens skattepolitik och minskade statsbidrag har under många år urholkat våra möjligheter att finansiera verksamheterna.

Det budgetförslag som presenteras idag är underfinansierat. Den politiska ledningen kommer att återkomma till den nya regionfullmäktige till hösten med förslag om en eventuell justering av skattesatsen och/eller behov av andra intäktsförstärkningar.

För mer information kontakta:

Gert Inge Andersson (S) regionråd 070-681 79 10

Birgitta Losman (MP) regionråd 070-367 95 80

Sören Kviberg (V) regionråd 070-308 33 50

Presskontakt:

Staffan Lindström (S) politisk sekreterare 070-082 26 27

Niklas Theodorsson(V) politisk sekreterare 070-255 62 17

Vill du läsa mer?

Budget 2015 med plan för 2016 och 2017

Faktablad om Ekonomi, Hälso- och sjukvård och Regional utveckling.

Debattartikel publicerad i Göteborgsposten torsdag 14 maj